rouwverwerking | verliesverwerking | ziekte & meer

Baseler – Marja: Over leven en dood (recensie)

Marja Baseler - Over leven en dood

Over leven en dood

een boek voor jongeren over afscheid nemen en loslaten

Marja Baseler legt in dit boek uit wat er in je leven verandert als je iemand verliest die heel veel voor je betekent. Wat ze vooral duidelijk maakt is dat alle emoties die volgen op een overlijden horen bij een rouwproces. En dat je daarin ook niet alleen bent. Verdrietig, wanhopig, boos, het is niets om je voor te schamen. “Het is niet erg als je moet huilen. Tranen drogen vanzelf weer op.”

Aan de hand van thema’s belicht de schrijfster alle dingen waarmee je te maken krijgt bij een (naderend) afscheid en de tijd erna. Bij elk hoofdstuk geeft ze tips en door het hele boek heen vind je uitspraken van jongeren die van dichtbij een verlies aan den lijve meemaakten. Zoals die van Niels, 13 jaar: “Als je meemaakt dat je broertje doodgaat, dan leer je wel nu te leven en niet straks.” Ze doet dat in makkelijk te lezen, heldere bewoordingen, zonder kinderachtig te worden.

Vooral omdat het verdriet van jongeren voor omstanders niet altijd zichtbaar is, is dit boek ook voor familie en vrienden een waardevolle handreiking en een manier om met de jongere in gesprek te komen , want dat, zo stelt de schrijfster, is erg belangrijk. Verdriet kun je niet wegstoppen. Op zeker moment komt het er toch uit, of je wilt of niet.

‘Over leven en dood’ is geen christelijk boek, wel haalt de schrijfster het geloof aan en de steun die je eraan kunt hebben. Eén van de punten die ze daarbij noemt is dat ‘Gelovigen denken dat wat hun overkomt de wil is van God en dat helpt ze de dood te aanvaarden.’ Ik zou hier toch een nuance willen aanbrengen. Voor een bepaalde categorie gelovigen zal dit opgaan, voor mij niet. Als gelovige kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen dat het de wil van God is mensen zoveel verdriet aan te doen.

Met korte rouwtips, als concentreren op de tekst niet lukt, dingen om te doen die kunnen helpen bij rouwverwerking en een aantal handige adressen en websites, besluit Marja Baseler dit toegankelijke en kleurig vorm gegeven boek.

RIA
10-02-2013

Tagged als: